În contextul creșterii popularității vehiculelor electrice și hibride, preocupările legate de siguranța acestora în timpul transportului maritim au determinat impunerea unor restricții stricte. Aceste măsuri au fost adoptate pentru a minimiza riscurile asociate cu aprinderea bateriilor și exploziile pe durata transportului pe mare. Astfel, vehiculele electrice și hibride trebuie să respecte reguli specifice stabilite de Agenția Europeană pentru Siguranță Maritimă (EMSA) și Uniunea Internațională de Asigurare Maritimă (IUMI).
Vehicule electrice și hibride reîncărcabile
Conform noilor reglementări, vehiculele electrice și hibride reîncărcabile nu trebuie să depășească un nivel de încărcare de 40% din capacitatea totală a bateriei atunci când se află pe un feribot. De asemenea, aceste vehicule nu pot fi transportate neînsoțite pe feriboturi. Aceste măsuri au fost adoptate pentru a reduce riscul de incendiu sau explozie care poate fi cauzat de bateriile litiu-ion utilizate în aceste vehicule.
Vehicule cu combustibili alternativi
În ceea ce privește vehiculele care utilizează combustibili alternativi, cum ar fi gazul lichefiat sau comprimat, rezervoarele de combustibil nu trebuie să fie mai mult de 50% pline. Această restricție este menită să reducă riscul de scurgeri și explozii în timpul transportului pe mare.
Provocări pentru proprietarii de vehicule electrice și hibride
Aceste restricții prezintă provocări semnificative pentru proprietarii de vehicule electrice și hibride, în special în Grecia. Lipsa infrastructurii adecvate de încărcare pe insulele grecești și în porturi face dificilă reîncărcarea vehiculelor după întoarcerea de pe feriboturi. De asemenea, restricțiile privind nivelul de încărcare și interdicția vehiculelor neînsoțite pot complica planurile de călătorie ale proprietarilor de vehicule electrice și hibride.
Motivele pentru restricții
Restricțiile impuse vehiculelor electrice și hibride pe feriboturi sunt bazate pe preocupări de siguranță. Incidentele în care au fost implicate aceste vehicule în timpul transportului pe mare au evidențiat riscurile potențiale asociate cu aprinderea bateriilor și exploziile. Pentru a atenua aceste riscuri, EMSA și IUMI au stabilit linii directoare pe care companiile de feriboturi trebuie să le urmeze.
Reglementările din Grecia
Grecia a implementat aceste linii directoare prin Ministerul Navigației și Politicii Insulare. Reglementările se aplică tuturor vehiculelor cu combustibili alternativi care călătoresc pe rutele de navigație costieră și includ următoarele cerințe:
- Monitorizarea temperaturii bateriei și restricții privind nivelul de încărcare pentru vehiculele electrice și hibride reîncărcabile.
- Restricții privind capacitatea rezervorului de combustibil pentru vehiculele cu combustibili alternativi.
- Interzicerea vehiculelor cu sisteme de combustibil, rezervoare sau baterii deteriorate.
Proprietarii de vehicule sunt responsabili pentru a se asigura că vehiculele lor îndeplinesc aceste cerințe înainte de a se îmbarca pe feriboturi. Respectând aceste reglementări, companiile de feriboturi pot contribui la asigurarea siguranței pasagerilor și echipajului în timpul transportului vehiculelor cu combustibili alternativi.
Deși aceste măsuri pot părea restrictive, ele sunt esențiale pentru a preveni accidentele și a asigura un transport maritim sigur. Proprietarii de vehicule electrice și hibride trebuie să fie conștienți de aceste reglementări și să planifice în consecință pentru a evita neplăcerile în timpul călătoriilor cu feribotul. Implementarea acestor măsuri de siguranță este crucială pentru a proteja atât vehiculele, cât și viețile pasagerilor și echipajului.